Pożądanie, to jedyne prawdziwe oblicze miłości?
2010-05-27 09:31:41Szanghajskie ulice kryją w sobie mroczne tajemnice, to nie słynne: sex drugs and rock and roll. Świat chińskiego miasta uzależniony jest od erotyzmu i adrenaliny.
Kup książkę>>
Ciało to jedynie tymczasowe lokum dla duszy, symboliczne 21 gram zamieszkuje w nim do momentu, gdy wzywają ją zaświaty. Mei Mei opuszcza fizyczną powłokę zostawiając przy tym niewyjaśnione okoliczności śmierci. Wiele wątpliwości pojawia się po jej zniknięciu, bowiem to sytuacja, w której nikt nic nie wie, a bynajmniej wiedzieć nie chce. Padają pytania bez odpowiedzi: Czy znalazła się po drugiej stronie, dzięki jednej z kochanek swojego mężczyzny, Aktora? Człowiek, który kocha się z nieznajomymi, a z miłości trzyma kobietę za ręce, nie może być niewinny w takich okolicznościach, tym bardziej, iż w tamten wieczór miał przynieść jej, kolejna bolesną, informację o zdradzie. Uwikłany w liczne romanse, Aktor to istny gawędziarz - erotoman. Każdą sytuację odgrywa jak standardową rolę, życie jest scenariuszem, którego zakończenia nie zna. Jego postać spaja fabularnie historię Panda Sex, łączy on zupełnie odrębne bieguny poprzez fizyczne związki z kobietami, pochodzącymi z różnych środowisk. Starsza siostra Mei, Jie Jie jako ostatnia widziała dziewczynę żywą, zatem to może jej ręką odebrała, ostatnie tchnienie życia zazdrosnej furiatce?. Morderstwo, czy samobójstwo? Skomplikowane losy bohaterów ściśle przeplatają się, uniemożliwiając znalezienie sprawcy.
W powieści skonstruowano świat naszpikowany ułudą. Szanghaj, to jedna wielka pralnia brudów, o której się nie mówi się szeptem i to w zakamarkach. Życie aktorów, projektantów, artystów zabarwione jest narkotykami i silnym erotyzmem. Sypianie z nieznajomymi to przyjemność kojąca zmysły i rozbudzającą głęboko ukrywane żądze. Rozmaite refleksje dotyczące cielesności i miłości zaskakują, silne uczucia utożsamiane są z przelotnymi romansami i chwilowymi uniesieniami. Erotyzm, odbierany jako potrzeba wrażeń, wielokrotnie jest wiodącym elementem. W tym kontekście motyw wirusa Panda sex jest wyjątkowo przewrotny, z założenia dotyka on ludzi w każdym wieku, jego ofiara będzie uprawiała sex tylko dwa razy w roku, co dla bohaterów byłoby niewyobrażalna karą, gorszą niż chłosta.
Rozmaite kwestie bohaterów skłaniają do refleksji nad miłością, popychają do zwątpienia w bezinteresowność uczuć. K twierdzi iż: „Kochanie się z nieznajomym to doświadczenie miłości. Bo miłość rozpala się i gaśnie w oka mgnieniu". Uczucia są ulotne,a zwierzęce instynkty wiodą prym nad psychiką człowieka, pożądanie natomiast jest nie do opanowania. Monogamia, w tym odniesieniu, to przereklamowana i staroświecka bzdura.
„Panda Sex" to nie historia o romantycznej miłości, ubranej w ładne słowa i czułe gesty. Wyuzdanie, seksualność to priorytety w życiu bohaterów. Najważniejsze jest zaspokojenie żądzy, dostarczające odpowiednią dawkę adrenaliny.
Mian Mian ukazuje ciemną stronę chińskiego miasta. Porusza wady społeczeństwa, które usilnie unika ukazania swoich zboczeń i pociągów, tego co zakazane. Autorka obnaża ludzi, zdziera fałszywą maskę poprawnego Szanghaju.
Mian Mian, "Panda sex", Wydawnictwo WAB, premiera 26 maja 2010
Alicja Szaraniec
(alicja.szaraniec@dlastudenta.pl)