Znamy finalistów Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2020
2020-06-26 11:37:31Znamy finalistów Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS 2020. Jury w składzie: Anna Kałuża, Tomasz Kunz, Karol Maliszewski, Joanna Orska, Adam Poprawa, Justyna Sobolewska i Andrzej Zawada (przewodniczący) podczas posiedzenia 25 czerwca 2020 dokonało wyboru pięciu tomików, które powalczą o Silesiusa w kategorii Książka roku oraz trzech, których autorzy ubiegać się będą o Silesiusa za najlepszy debiut. Poznaliśmy także nazwisko tegorocznego laureata nagrody za całokształt pracy twórczej – został nim Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. Laureatów w pozostałych kategoriach poznamy 17 października 2020, podczas wspólnej gali Silesiusa oraz Angelusa.
Lista finalistek i finalistów Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius wygląda następująco:
Książka roku
1. Justyna Bargielska, Dziecko z darów, Wydawnictwo Wolno
2. Tomasz Bąk, Bailout, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu
3. Piotr Florczyk, Dwa tysiące słów, Instytut Mikołowski
4. Konrad Góra, Kalendarz majów, Biuro Literackie
5. Joanna Mueller, Waruj, il. Joanna Łańcucka, Biuro Literackie
Debiut
1. Joanna Lewandowska, Trach, Biblioteka Śląska w Katowicach
2. Kasper Pfeifer, adblock, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Łódź
3. Jakub Pszoniak, Chyba na pewno, Biuro Literackie
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki - poeta meliczny
Wybór Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego na laureata Silesiusa za całokształt nie powinien dziwić. Ten urodzony w 1962 roku pisarz poetycko zadebiutował w 1989, rok później wydał swój pierwszy tom Nenia i inne wiersze. Od tego momentu ukazało się kilkanaście książek jego autorstwa, za które otrzymał m.in. dwukrotnie Nagrodę Literacką Gdynia (w 2006 za tom Dzieje rodzin polskich i w 2009 za tom Piosenka o zależnościach i uzależnieniach), Nagrodę Literacką Nike (w 2009, znowu za tom Piosenka o zależnościach i uzależnieniach), a także Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius w kategorii Książka roku (2012, za tom Imię i znamię).
Twórczość Dyckiego doczekała się licznych opracowań i analiz, w ogromnej większości entuzjastycznych, w których podkreślana jest oryginalność osadzonej we współczesności dykcji poetyckiej, która jednak czerpie m.in. z sarmackiego baroku, czy obfituje w kresowe zapożyczenia. Do fascynacji poezją Tkaczyszyna-Dyckiego przyznają lub przyznawali się w zasadzie przedstawiciele wszystkich pokoleń poetyckich, od autorów debiutujących w ostatnich latach po Czesława Miłosza.
ip
fot. materiały organizatora