Kraków miastem-symbolem muzyki filmowej
2016-06-17 12:58:18- Kraków stał się miastem-symbolem postrzegania muzyki filmowej jako prawdziwej sztuki, ale zarazem też jako nowoczesnego spektaklu - tak wspomina FMF Andy Hill w "Scoring the Screen", ostatniej publikacji zgłębiającej tematykę muzyki filmowej. Amerykański producent muzyczny i pedagog gościł w Krakowie podczas 7. i 8. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Andy Hill wydał trzy powieści: „Nowhere-Land”, „The Last Days of Madame Rey” oraz „Enoch’s Portal”, a także scenariusz na bazie życia Nikoli Tesli. Ostatnią jego publikacją jest „Scoring the Screen: The Secret Language of Film Music”. W „Scoring the Screen” Hill analizuje szeroko pojętą muzykę filmową. Rozdział 14 pt. „Wbrew przeciwnościom: Droga do Krakowa” Amerykanin dedykuje w całości Krakowowi i Festiwalowi Muzyki Filmowej. Pisze w nim tak: „Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to wydarzenie, podczas którego 15-tysięczna widownia TAURON Areny wypełnia się niemal po brzegi w celu obejrzenia projekcji filmów z muzyką na żywo, takich jak na przykład „Gladiator” czy „Star Trek”.
Podczas krakowskiego festiwalu niektóre ze ścieżek dźwiękowych, które opisałem w książce, takie jak „Pachnidło” czy „Matrix”, lub też nowe dzieła Elliota Goldenthala, zostały przyjęte w sposób, jakiego mogłyby pozazdrościć gwiazdy rocka. Zarówno dla mnie, jak i dla wielu innych osób z branży, które uczestniczyły w FMF, Kraków stał się miastem-symbolem postrzegania muzyki filmowej jako prawdziwej sztuki, ale zarazem też jako nowoczesnego spektaklu. W tym miejscu można też wyjaśnić znaczenie tytułu podrozdziału. „Droga do Krakowa” nie jest tylko i wyłącznie grą słów w oparciu o tytuł utworu „The Road to Dubno”, podniosłego motywu napisanego przez Franza Waxmana na potrzeby filmu kostiumowego „Taras Bulba” z 1962 roku, doskonale znanego miłośnikom klasycznej muzyki filmowej.
Tytuł stanowi także metaforę tego, co reprezentują wydarzenia takie jak FMF: ciągle poszerzającą się drogę do poważnych badań i docenienia przez szeroką publiczność muzyki filmowej, języka znaków, które przyjmują kształt nut, figur, motywów oraz fraz, które wraz z obrazami filmu odkrywają ukryte treści ludzkiej wyobraźni.”
Książkę "Scoring the Screen" można już kupić w postaci e-booka.
MD/ip
fot. materiały prasowe